100 jaar Bernstein

Leonard Bernstein, de componist van de Amerikaanse musical ‘West Side Story’, zou vorig jaar 100  geworden zijn. 30CC viert de herdenking van zijn geboortedag met een eigen productie: ‘Broadway meets Bernstein’.

Annick Dumalin, programmator ‘klassiek’ bij 30CC, nam het initiatief en contacteerde Jos Stroobants, zelf componist en artistieke duizendpoot, en vooral gepassioneerd musical kenner. Beiden waren het gauw eens dat Jeroen D’hoe - componist, pianist en musicoloog - het derde teamlid zou worden.

Wij stelden Jeroen D’hoe enkele vragen over het concert waar je op 13 maart in de Schouwburg van kan genieten.  

Great American Songbook

 “We zijn vertrokken vanuit de collectie van de Amerikaanse jazz en lichte muziek uit de 20ste eeuw: het ‘Great American Songbook’. Deze verzameling songs van componisten als Leonard Bernstein, Cole Porter, George & Ira Gershwin… zijn ook in mijn eigen repertoire een vaste waarde. We kozen ervoor om niet alleen werk van Bernstein in het programma op te nemen, maar ook werk waardoor hijzelf geïnspireerd werd. Want net die kruisbestuiving ligt aan de basis van de revolutionaire vernieuwing van zijn composities. Bernstein bezat het unieke talent om al spelende uiteenlopende stijlen zoals opera, musicals, wereldmuziek… met elkaar vloeiend te verbinden.”

Welke zangeres?

“Een van de eerste vragen was natuurlijk welke zangeres zo’n divers oeuvre kon brengen. Ze moest klassiek opgeleid zijn om de aria’s uit Candide te brengen, maar tegelijk ook de meer jazzy stijl van George Gershwin uit de opera Porgy and Bess aankunnen. Vlot switchen tussen klassieke opera en musical is geen evidentie. Gelukkig kende ik de sopraan Hanne Roos (foto). Ze is een zeer charismatische zangeres, die diverse stijlen vlot aankan. We werkten reeds eerder samen in de productie Songs for the Crossing van het Flagey in 2017.”

  

Hanne Roos

Hanne Roos

 Eigen vertolking

“We zijn heel bewust op zoek gegaan naar verborgen parels. Liederen van collega’s die Bernstein zelf aanhaalde in zijn brieven. Een van mijn favorieten is ‘I Wish It So’ van Marc Blitzstein uit de opera Juno. Ook kozen we niet voor de gangbare eenvoudigere arrangementen, maar speurden we in archiefopnames naar de oorspronkelijke orkestraties. Die liedversies zitten vol finesses, coloratuur, ze klinken zoveel rijker. Van sommige liederen brengen we een heel andere versie dan de gekende, zo brengen we o.a. een verstilde uitvoering van het lied ‘Losing my mind’ van Stephen Sondheim.”

Oefenen, rusten, oefenen, rusten

‘Vorige zomer zijn we met de repetities begonnen, want het werk van Bernstein vraagt tijd. Net zoals dat van Cole Porter waaruit we ook liederen brengen. We volgden telkens hetzelfde patroon: spelen, rusten, spelen, rusten… Hierdoor bereik je verdieping. Want de korte songs zijn fascinerende miniaturen, het zijn meesterwerken in een notendop. Iedere noot, ieder akkoord vraagt aandacht.’

Te drukke agenda?

Mocht u er niet bij kunnen zijn op 13 maart, volgend seizoen zal de productie waarschijnlijk op tournee gaan in andere culturele centra. En op 07/03 en 08/03 staat ook Bernsteins opera 'Trouble in Tahiti' geprogrammeerd bij 30CC.


Geschreven op: 01 maart 2019 in: kijken en luisteren
Geschreven door: Karla Stoefs

Praktisch

woensdag 13 maart 2019
30CC/Schouwburg | Leuven
Waar
30CC/Schouwburg
Leuven
Wanneer
woensdag 13 maart 2019 van 20:00
Prijs
16 euro
Organisatie
30CC
donderdag 07 maart 2019
LUCA Campus Lemmens | Leuven
Waar
LUCA Campus Lemmens
Leuven
Wanneer
donderdag 7 maart 2019 van 20:00
vrijdag 8 maart 2019 van 20:00
Prijs
20 euro
Organisatie
30CC